Backup er viktig, det vet vi alle. Men hvor gode er egentlig rutinene dine på dette området? I denne artikkelen, gir jeg deg 3 gode tips til hvordan du kan organisere backup av bilder, og mange andre ting for den saks skyld.
1. Flytt bildene vekk fra systemdisken
Veldig ofte når man kjøper en ny pc, kommer den med èn harddisk som kun har èn partisjon. At harddisken har èn partisjon, betyr at man kun kan lagre tingene på ett sted, der hvor operativsystemet (Windows eller OS X) ligger. Det betyr at dersom pc`en din kræsjer og du må slette den helt og legge inn operativsystemet på nytt, mister du alt innholdet på den. Også bildene. Derfor lønner det seg å dele opp harddisken i to partisjoner. Èn til operativsystemet og programmer, og èn til lagring av bilder/videoer/dokumenter og andre ting du ikke vil miste.
Hvis maskinen nå kræsjer helt, vil du fortsatt miste alt, men sjansen for at dette skjer er ikke veldig stor. Det er mer sannsynlig at du får virus/malware som gjør at maskinen må renses, evt at operativsystemet må legges inn på nytt. Og det kan du trygt gjøre, siden alle de viktige filene dine nå ligger på en annen del av harddisken, slik at disse ikke blir berørt.
2. Legg bildene over på en ekstern harddisk
Selv om det hjelper veldig å ha bildene på en annen del av harddisken enn der operativsystemet ligger, har du kun fortsatt èn harddisk. Og hvis pc`en din ryker, ja da mister du alt du har. Derfor er det enda litt smartere å ha viktige ting på en ekstern harddisk.
Uten å ha noen vitenskaplig kilde, tør jeg påstå at eksterne harddisker ofte varer lengre enn komplette pc`er. Rett og slett fordi den kun består av en harddisk og en liten strømforsyning, mens det i en pc er mange komponenter som kan gå i stykker, slik at sjansen for at noe går galt øker.
En ekstern harddisk kan du kople til maskinen f.eks en gang i uken for å hente ut de nyeste bildene dine og la den ligge i en skuff i veggseksjonen resten av tiden.
3. Bruk online backup
For at du skal kunne føle deg helt trygg på at du har backup av alle de viktige filene dine, bør du bruke online backup. Det finnes flere aktører på dette området, men den største (og beste etter min mening) av de er Dropbox. Når du installerer Dropbox, får du en ny mappe på pc`en din. Alle filene du legger i denne mappen, lastes automagisk opp på serverene til Dropbox, slik at de hele tiden har kopi av filene som ligger i denne mappen.
Du kan bruke Dropbox både på PC og MAC, samt de fleste nettbrett og smarttelefoner. Dermed har du alltid tilgang på filene dine så lenge du har internett-tilgang.
Dropbox har også flere andre smarte funksjoner, som automatisk opplasting av bilder du tar med telefonen din, og deling av mapper. Sistnevnte er veldig kjekk å bruke om du har fotografert noen og skal levere fra deg bildene. Da kan du enkelt gi kunden din link til akkurat den mappen hvor bildene ligger. Du slipper å laste de opp på en egen server eller sende ett og ett bilde på epost, og kunden din kan enkelt laste ned alle bildene i èn .zip-fil.
Når du oppretter konto hos Dropbox, får du 2 gb gratis lagring, men ved å klikke her får du 500mb ekstra.